1  BESLENMEYLE İLGİLİ FAYDALI BİLGİLER


 

Kahvaltı çocuklar için en önemli öğündür.

Kahvaltı başta çocuklar olmak üzere herkes için en önemli öğündür. Çocukların düzenli kahvaltı etmemesi  onucunda büyüme ve gelişmelerinde gerileme, okul ve sosyal aktivitelerde performans düşüklüğü, dikkat dağınıklığı gibi önemli sorunlar ortaya çıkar.


Güne iyi bir başlangıç, daha zinde ve uyanık olmak için her sabah düzenli olarak kahvaltı alışkanlığı kazanılması  gerekiyor. Alışkanlıkların çocukluk döneminde kazanıldığı hatırlanırsa, bebeklik döneminde ek besinlere aşlanmasından itibaren sabah kahvaltı kavramının yerleşmesi gerekiyor. Bunun için annelere ayrı bir görev  üşüyor.
 

Kahvaltı etmek neden gereklidir?

 

Akşam en geç yenilen yemeğin saat 20.00 de olduğu düşünülürse sabah saatlerine kadar çok uzun bir süre  esin alınmıyor. Sabah kalktıktan sonra açlık durumunda olan metabolizma öncelikle su ve şekere gereksinim  uyuyor. Çünkü 12 saat süren açlık sonrası birçok hücrenin temel yakıtı olan glikozun (şeker) düzeyinde azalma  olur. Uyandıktan bir süre sonra bu ihtiyaçlar karşılanmadığında kan şekeri daha da düşerek halsizlik, yorgunluk  gibi belirtilerle kendini gösteriyor.

Çocukların büyüme ve gelişmesi için yeterli ve dengeli beslenmenin kuşkusuz önemi çok büyük. Sağlıklı, yeterli  e dengeli beslenme dört temel besin grubunda bulunan besinlerin her öğün yeterli miktarda tüketilmesi ile  mümkündür. Sağlıklı beslenmenin en önemli noktalarından bir diğeri de öğünlerin düzenidir. Günde üç ana öğün  e üç ara öğün olacak şekilde az ve sık aralıklarla beslenmek metabolizmanın daha düzenli çalışmasını  ağlayarak sağlıklı büyüme ve gelişmeyi sağlar.
 


Kahvaltı etmeyen çocuklar derslere daha ilgisiz ve başarısız oluyorlar.

 

Kahvaltı çocuklar tarafından kesinlikle atlanmaması gereken ve sağlıklı beslenmeleri için de gerekli olan bir  öğündür. Kahvaltı beyine enerji kaynağı sağlayarak, öğrenmeyi olumlu yönde etkiler. ''Kahvaltı öğrencinin  eslenme durumunu iyileştirmekte, beynin açlık durumunda yetersiz olan enerji gereksinmesini karşılamakta ve  derse devam durumunu iyileştirmektedir. Kahvaltı etmeyen çocukların derse konsantrasyonları azalmakta,  verilen bilgileri sonradan anımsayabilme performansları düşmektedir.''

 

Kahvaltı öğünü abur cubur besinlerle asla geçiştirilmemelidir.

 

Özellikle okul çağındaki çocuklarının çok önemli bir bölümünün kahvaltı etmediği, bunu yerine kolalı içecek, hamburger, cips, çikolata gibi çok yüksek enerjili besleyici değeri olmayan besinlerle beslendikleri biliniyor.  Bunun en önemli nedeni olarak annenin çalışması bahane ediliyor. Sağlıklı bir kahvaltı öğünü için hazırlık ve  tüketmek dâhil 20 dakikanın yeterli olacağının unutulmaması gerekiyor.  Bazı ailelerde yetişkinlerin kahvaltı etmemesi çocuğa örnek olmakta ve kendisine kahvaltı hazırlansa dahi babam kahvaltı etmedi, ben de etmeyeceğim’ diyerek çocuğun kahvaltı etmemesi ile sonuçlanabiliyor.

 

Çocuk Beslenmesi İçin Annelere Tavsiyeler

Televizyonda gösterilen yoğun mesaj içeren yiyecek reklâmları karşısında, ebeveynlerin çocuklarını sağlıklı  yiyeceklerin faydalarına ikna etmek zordur. Çocuklar bu yiyecekleri almaları için ebeveynlerini zorlayabilirler. Burada sağlıklı yiyecekler ve çocuğunuzun zevk aldığı besinler arasında doğru bir denge kurmanız önemlidir.

 

Hiçbir zaman çok yağlı yiyecekler, kızartmalar, kavurmalar hazırlamayın. Çocuğun bu yaşlarda edineceği yeme alışkanlıkları onun gelecekteki sağlığını yakından etkileyecektir. 

 

Çocuğunuzun sağlığı için erken yaşlarda öğretmenizin doğru olduğu şeylerden biri de yemekleri olabildiğince tuzlu yemesidir. Yemekleri tuzla değil, çeşitli baharat ve çeşnilerle lezzetlendirin.

 

Şekeri fazla tüketmek diş çürümelerine neden olur. Eğer şekerli gıdaları yemeğin hemen sonrasına saklarsanız gün boyu verdiğiniz atıştırmalıklarda meyve dışında şeker vermezseniz çocuğunuzun diş sağlığını korumaya yardımcı olmuş olursunuz. Yemeklerden sonra çocuğunuzun dişlerini fırçalamasını öğretmeniz de önemlidir. 

 

Çocuğunuzu süt içmeye ve bol su tüketmeye alıştırın. Çocuğunuzun suyunun içine zaman zaman ekleyeceğiniz bir dilim portakal ve limon da hoşuna gidecektir. Ancak özellikle meyve suyu gibi içecekleri öğünlerden hemen önce vermeyin; iştahı kapanır, yeterince yemek yiyemez. Meyve suyu seçerken şeker ve katkı maddesi kullanılmış olanlar yerine %100 doğal meyve sularını tercih edin.

 

Çocuğunuz bazı besinlerden inatla yemek istemeyebilir. Aynı besin değerini taşıyan benzer gıdalarla yemek istemediklerini telafi edebilirsiniz. Örneğin eğer sütten hoşlanmıyorsa yoğurt veya peynir yedirmeye çalışın. Sebze yemek istemiyorsa meyve verin, ekmekten B vitamini almasını sağlayın. Mutlaka tahıl ve et yedirin, süt içirin. 

 

Çeşitlilik sağlayın, her zaman aynı tarifle yemek yapmayın, örneğin sebzeleri bazen garnitür olarak, bazen yemek olarak, bazen de börek ve pizza içinde kullanabilirsiniz.

 

Asitli içecek, bisküvi ve cips gibi yararı olmayan şeyleri evinizde bulundurmayın. Bunları sadece özel durumlarda ihtiyaç halinde alın. 

 

Eğer çocuğunuz erken yaşlarında sağlıklı beslenmeyi, doğru gıda alış verişi yapmayı, besinleri doğru hazırlayıp pişirmeyi öğrenirse büyüyüp bir yetişkin olduğunda da bu alışkanlıklarını devam ettirir. Bırakın çocuğunuz hazırladığınız yiyecekleri ne kadar istiyorsa o kadar yesin. Israr ederek fazla yemesini istemeyin. Yemek saatlerini keyifli zamanlar haline getirin; tartışıp, sorun yaşayacağınız zamanlar değildir. Çocukların her an kontrol edilmekten çok sıcaklığa, yüreklendirmeye ve rehberliğe ihtiyaçları vardır. Eğer çocuğunuza beslenme konusunda doğru eğitim verirseniz, sağlıklı ve her gün yemesi gereken besinlerle; ıvır zıvır (abur cubur) diye nitelenen çok nadir yemesi gereken besinleri birbirinden ayırabilir ve gereksiz ısrarlarda bulunmaz. Unutulmamalıdır ki çocuklar ailelerinin yönlendirmesine ihtiyaç duymadan zamanla kendileri için doğru yiyecekleri tercih etmeye başlayacaklardır.

 

Sağlıklı Günlere…